BCR ARHITEKTURA: Kaj ločuje slovenske vile od tistih v tujini?

V zadnjih letih v Sloveniji doživljamo porast vil, ki dosegajo tudi več tisoč kvadratnih metrov uporabnih površin. Za marsikatero je zaslužen arhitekturni biro BCR, kjer pod vodstvom arhitekta Boža Ćeranića Rozmana ustvarjajo sanjske domove uspešnim Slovencem, med njimi tudi mnogim znanim vrhunskim športnikom. V intervjuju izvemo več o njihovih željah, o primerljivosti slovenskih vil s tistimi v tujini, pa tudi na kaj moramo biti pozorni, ko se odločamo za izgradnjo svojega sanjskega doma.

FILIP KRALJ: Božo, si eden najbolj aktivnih in iskanih arhitektov v Sloveniji. Kako si se znašel v arhitekturi?

BOŽO ĆERANIĆ ROZMAN: Že od malih nog sem vedel, da bom arhitekt oziroma vsaj nekaj podobnega. Odraščal sem na Bližnjem Vzhodu v Iraku in že od petega leta sem ves čas risal – hiše, arhitekturo, urbanizem… Takrat se je zelo težko dobilo papir v velikem formatu, zato sem iskal koledarje, ki sem jih nato obrnil in zadnje stranice uporabljal za risanje. Na koncu sem res pristal na Fakulteti za arhitekturo v Ljubljani. Ko enkrat prideš do šole, kjer se res najdeš, potem ni več omejitev. Takrat sem se potem v popolnosti posvetil arhitekturi in še danes neizmerno uživam v svojem delu.

FK: Vaš biro BCR je najbolj znan po arhitekturi in zasnovi interierja vil. Kakšni so vaši tipični projekti?

BĆR: Že zelo zgodaj v karieri, pravzaprav že med študijem, sem se odločil, da se bom usmeril v individualne hiše. Takrat smo imeli srečo, da smo lahko delali projekt atrijskih in vrstnih hiš v Mostecu, ki je bil tudi nagrajen. To je bila zelo dobra šola, predvsem pa zastonj šola, saj dokler si študent, ne plačuješ nobenih kazni, nobenih zavarovanj…

FK: … pa tudi tebi kot študentu noben ne plačuje… (smeh)

BĆR: Ja, tako je! (smeh) Potem je prišel pa bolj resen posel. Po študiju sem odprl svoj biro in začetek je bil zelo težek, ker nisem imel nobenega portfelja, razen tistega projekta v Mostecu, pa še to ni bila samostojna hiša. Počasi sem začel nabirati projekte in danes smo prišli do tega, da delamo hiše vse od 200 m2 pa do 2.500 m2 neto površin. Ne glede na to, da smo že uveljavljen arhitekturni biro, pa še vedno sprejmemo vsako stranko, neodvisno od velikosti projekta. Moj dobri znanec mi je namreč rekel: “Tako kot boš začel, tako boš tudi končal.” Torej, takšnih strank, ki so te pripeljale do uspeha, ne zavračaj zato, ker si ti vmes zrasel in začel delati večje kvadrature. Sprejmi vsakega, ki potrka na tvoja vrata. Kar menim, da je tudi prav. Neko rdečo nit v stališču, konceptih, svojem videnju, moraš peljati skozi celotno zgodbo rasti. Seveda se skozi čas spreminjaš, sploh arhitekti se zelo spreminjamo. Zase lahko šele danes rečem, da sem zrel arhitekt. Pa se pravzaprav še danes kdaj lovim! Kar je dobro, saj je arhitektura igra umetnosti, struktur, materialov, oblik. Za razliko od kakšnih drugih birojev mi ne delamo t.i. “out of the box” projektov, ampak namenoma delamo hiše in interier, ki so na nek način brezčasni. Prepričan sem namreč, da arhitektura mora biti brezčasna, saj ne gre za avto ali za obleko, ki se jo naveličaš in zamenjaš. Ko ustvarjaš hišo, je treba paziti, da bo stranki všeč tudi čez 10, 15 ali 20 let in konec koncev, da bo kasneje zanimiva za nakup tudi komu drugemu.


OGLEJTE SI VIDEO: arhitekt Božo Ćeranić Rozman iz biroja BCR


FK: Dejstvo je, da je na našem trgu za razliko od tujine precej manj projektov vil z velikimi kvadraturami.

BĆR: Ja, res je. En moj poslovni partner mi je enkrat rekel: “Če bi ti bil v Ameriki, bi bilo vse drugače.” Ja, seveda, ampak nismo. Naš lokalni trg je drugačen. BCR biro sicer dela projekte tudi po hrvaški obali, nekaj smo delali v Avstriji, toda daleč največ naših projektov je v Sloveniji, ki pa je specifična. V zadnjih letih se je sicer tudi pri nas pojavil trend, da so hiše vedno večje in večje, pa tudi želje strank vedno zahtevnejše, kar kaže na dozorevanje mentalitete kulture bivanja. In meni se zdi prav, da nekdo, ki si lahko privošči več, to tudi naredi. Naša slovenska zadržanost se mi zdi v tem smislu kar malo prehuda. Ampak kot sem dejal, stvari se spreminjajo v zadnjih letih. Ljudje danes veliko več potujejo, na potovanjih marsikaj vidijo, ogromno je vplival tudi internet, kjer ljudje vidijo stvari, ki si jih potem želijo. Vse to je pripeljalo do tega, da naša stranka postaja vedno bolj zahtevna. Za vsako našo stranko stoji zanimiva zgodba o uspehu. Velikokrat me preseneti, s čim se stranke ukvarjajo in kako zanimiva podjetja imamo v Sloveniji. Zadnja leta so naši naročniki tudi uspešni športniki, ki se vračajo iz tujine, kjer so živeli v luksuznih vilah in spoznali marsikaj novega.

Idejna zasnova vile v Ljubljani., ki je trenutno že v procesu izgradnje. Vizualizacija: BCR

FK: Postal si pravzaprav zelo priljubljen med slovenskimi vrhunskimi športniki. So njihove želje drugačne od ostalih naročnikov?

BĆR: Niti ne. Vsi imajo fitnese! (smeh) Zelo radi imajo domače kinodvorane, tematske prostore kot so vinske sobe, prostori za druženje, t.i. “gentleman’s klube”, delali smo tudi že mini disko… Tukaj bi poudaril našo filozofijo, da bomo stranki vedno izpolnili vse želje. To je tudi ena od razlik med našim birojem in drugimi: mi se zavedamo, da smo najeti s strani stranke, da ji izdelamo njeno sanjsko hišo. Ne gradimo spomenika sebi. To pomeni, da moramo res dobro prisluhniti vsem željam. V ta namen jo aktivno vključimo že v procesu idejne zasnove. Želimo namreč, da ko se konča idejna zasnova, ko imamo pripravljene vizualizacije, je stranka zadovoljna in si točno predstavlja, kakšno hišo bo dobila.

FK: Kaj pa, če bi kot stranka prišel do tebe in želel oranžno fasado… Ali bi mi ustregel?

BĆR: Ja, seveda bi ti ustregel. Oranžna barva je namreč lahko marsikaj, npr. lahko je barva terakote. Na voljo je cela vrsta oranžnih barv in materialov, ki so lahko zelo zanimivi. Jaz kot arhitekt bi probal to tvojo željo zapeljati na način, da bi bila na koncu arhitektura hiše, ki vpliva na okolico, primerna. Lahko da bi bila kontrastna in moderna, ampak še vedno primerna in dobrega izgleda.

FK: Kako bi primerjal projekte vil v tujini in v Sloveniji? Imajo tam naročniki želje, ki so za naš trg nepredstavljive?

BĆR: Ne, programsko so vile pri nas primerljive s tujino, torej od tega, kakšne prostore ima vila, od notranjih bazenov, zunanjih spajev in vsega mogočega, pa do oblog in fasade. Zakaj omenjam fasade? Cena kvadratnega metra fasade lahko zelo variira, – od 80 evrov pa do 400 evrov – kar pri velikih projektih nanese na koncu velike zneske. V zadnjem času se naročniki vedno bolj navajajo na te cene in se tudi več odločajo za bolj žlahtne materiale, ki so popularni v tujini, tako da se tudi na tem področju premikajo stvari naprej. Glavna razlika med Slovenijo in tujino je morda v tem, da stranke pri nas na začetku večinoma ne poznajo cen na kvadratni meter ali pa se ne zavedajo, koliko stanejo raznorazni elementi v realnosti. Mi se potrudimo, da stranko vsaj v fazi idejne zasnove čim bolj informiramo in vključimo, saj je to tudi faza, ki je naročnikom najzanimivejša. Vse ostalo je potem bolj tehnični del, kjer jih seveda sproti obveščamo, pa tudi vključujemo pri izbiri elementov in materialov. Druga stvar je potem oprema oziroma interier. V 99% naredimo za stranko tako arhitekturo kot interier hiše. To je tudi najboljša kombinacija, saj stranko že prej skozi prvo fazo zelo dobro spoznamo in lahko nato nadaljujemo zgodbo notranjosti hiše po istem principu. Energija med nami in naročnikom lažje steče, lahko se celo pošalimo o kakšnih intimnih delih opreme… Konec koncev pride arhitekt v najbolj intimne kotičke hiše, praktično v omaro naročnika, in za to je potreben dober odnos ter medsebojno zaupanje.

FK: Reciva, da želim zgraditi hišo. Kdaj naj potrkam na vrata vašega biroja?

BĆR: Najboljše med 8. in 17. uro, takrat bo zagotovo kdo odprl vrata! (smeh) Šalo na stran, stranka se seveda lahko obrne na nas kadarkoli. Ampak toplo svetujem vsem, ki gredo resno v gradnjo svoje sanjske hiše, da pridejo k nam že pred nakupom zemljišča. To pa zato, ker je v Sloveniji takšna zakonodaja, da je morda zemljišče res stavbno in zazidljivo, vendar to še ne pomeni, da se tam lahko dela, karkoli želiš. Potrebno je torej res dobro pregledati papirologijo in pogoje, ki definirajo, kaj se sploh da na parceli graditi, pa tudi kakšna je osončenost, primernost dostopa, zasebnost, hrupnost, sosednji objekti… Že nekaj časa nazaj sem se odločil, da strankam nudim pro bono svetovanje pred nakupom parcele, da se lažje odločijo, ali je nakup sploh primeren, glede na njihove želje seveda. To pa zato, ker sem imel pred leti žalostno situacijo, ko je k meni prišla mlada družina, ki je kupila parcelo, na kateri na koncu sploh ni bilo možno graditi. Pregledovanje in ocenjevanje zemljišč je zato res ključno. Včasih potem pomagamo celo pri pogajanjih za ceno nakupa zemljišča. V nadaljevanju procesa nato pripravimo ponudbo in v kolikor jo stranka sprejme, gremo v fazo izdelave idejnega projekta ali t.i. idejne zasnove, kjer aktivno sodelujemo s stranko in ki je tudi najbolj ustvarjalen del našega procesa.

FK: Potem pa pridemo točke, ko je treba začeti pripravljati projekt za notranjo opremo in se v proces vključi tudi izvajalec interierja. Kako vidiš sodelovanje z DECOR & DESIGN?

BĆR: Ko začnemo delati idejni projekt za arhitekturo hiše, začnemo vzporedno pripravljati tudi projekt interierja. Z vami radi sodelujemo iz dveh razlogov. Eden je zagotovo ta, da imate izredno širok nabor znamk in izdelkov, ki ustrezajo željam naših strank. Vedno več strank si danes želi industrijsko izdelanih kvalitetnih izdelkov. Drugi razlog je pa celostna storitev, ki jo nudite: od tehnične podpore pa do same izvedbe. Kvalitetna storitev in skrb za stranko je zelo pomembna, včasih celo bolj kot to, kaj prodajaš. V našem poslu je pomemben cel pristop, komunikacija, ponujanje alternativ, svetovanje… Zame je važno, da je na projektu dobra energija, kvalitetna podpora in sodelovanje skozi cel proces in na koncu zadovoljna stranka. Dokler nisem spoznal kvalitete vaše storitve, sem bil skeptičen, ker sem zelo občutljiv na to, da bi kdo mojo stranko poskušal kakorkoli “nahecati”, saj se počutim odgovornega. Zato sem zelo vesel, da nudite tako dobro podporo strankam in zato smo kompatibilni, kar je najbolj ključno.

FK: V zadnjem času so se cene v našem poslu izjemno povišale, tako pri materialih kot storitvah. Kako bo po tvojem mnenju to vplivalo na projekte arhitekture in interierja v prihodnje?

BĆR: Res je, ekonomska situacija je pripeljala do konkretno povišanih cen. V BCR biroju smo naredili analizo in prišli do ugotovitve, da je bilo to povečanje za približno 25-30%. Prej je veljala računica, da se je lahko izdelal kvadratni meter bruto površine do IV. gradbene faze za 1.600-1.700 evrov, medtem ko je danes ta znesek minimalno 2.100 evrov ali več. Za stranke je bil to seveda šok, saj so morali podpisovati pogodbe za veliko več denarja, kot je bilo planirano na začetku. Težko je tudi stranki dopovedati, da cene ne bodo padle oziroma se ne bodo povrnile na prejšnja izhodišča, saj ko proizvajalci vidijo, da trg prebavi nove cene, z njimi nadaljujejo. V vsakem primeru pa za naš segment kupcev ne vidim pretirane bojazni v prihodnjih letih. Seveda slaba ekonomska situacija vpliva na nekoga, ki ima svoje podjetje, vendar ne verjamem, da bo to masovno vplivalo na odločitve vezane na gradnjo svojega sanjskega doma. Celo v letih 2008 in 2009 nismo videli vpliva znotraj segmenta prestižnih projektov. Takrat je recimo ena naša stranka rekla: “Prav, pa ne bom še kupil večje jahte, ampak bom ta denar vložil v svoj dom.” Gradnja doma je namreč večini ljudem ena primarnih zadev v življenju, zato so tudi pripravljeni več investirati in v svojem domu imeti samo najboljše.

 

********

Intervju je bil prvotno objavljen v prvi izdaji tiskane revije D&D LIVING (januar 2024)


Previous
Previous

Prepletanje estetike in strasti do hitrosti z arhitektom Matejem Košičem

Next
Next

Ekskluzivni intervju z beograjskim birojem STUDIO NACRT, ki s svojim pristopom in dizajnom podira vse meje